Inspirerende video’s en boeken

Om te komen tot hoe wij bij Orvita naar kinderen, jongeren en onderwijs kijken, hebben we ons laten inspireren door ervaringen en inzichten van anderen. In de eerste plaats halen we onze mosterd bij andere democratische scholen over de hele wereld en bij hun studenten en facilitators. Een andere groep zijn de unschoolers en hun gezin. Het zijn kinderen die niet naar school gaan en ook geen school nabootsen thuis. Deze kinderen en jongeren krijgen de vrijheid om zelf te bepalen wat ze doen en leren. Marshall Rosenberg, de bedenker van geweldloze communicatie, en anderen die zijn gedachtegoed uitdragen mogen natuurlijk niet ontbreken in dit rijtje. Verder kijken we ook naar diverse experten, onderzoekers en wetenschappers omtrent democratisch onderwijs, spelen, menselijke ontwikkeling, psychologie, therapieën, sociologie neurobiologie en andere aanverwante wetenschapsdomeinen. Dan zijn er verschillende boeiende sprekers die de gebreken en noden in het onderwijs en aanverwante onderwerpen blootleggen. Wie we zeker niet mogen vergeten zijn de kinderen en jongeren die ons toonden en nog steeds tonen wat bijdraagt aan hun welzijn en ontwikkeling.

Op deze pagina vind je een aantal boeken en video’s waar jij je op jouw beurt kunt door laten inspireren.

Veel kijk, luister en leesplezier.

Vanuit verbinding en zelfsturing omgaan met kinderen (Interview Orvita)

Interview van Marie en Stijn van Orvita door Paul Codde

Paul Codde van de Kinderen van de nieuwe Aarde interviewt Stijn en Marie over hoe we met kinderen omgaan bij Orvita. Ontdek hoe we bij Orvita de 9 pijlers realiseren: verbinding, spelen, vertrouwen, zelfsturing, democratisch, agile, holistisch, traumabewust en inclusief.

account_circle Marie Pons, Stijn De Neve en Paul Codde

event 2023

Wat is self-directed learning?

Enkele medeoprichters van democratische scholen in België en een unschooler aan het woord over wat zelfsturend leren is. Ook Stijn van Orvita wordt geïnterviewd.

À la Poursuite de mes Rêves

Deze documentaire neemt je mee naar de wereld van democratische scholen. Je ontdekt het levensverhaal van 4 jongvolwassenen die verschillende jaren op een democratische school hebben gezetten. Elk van hen op een andere school in een ander land: Frances op Sudbury Valley School in de Verenigde Staten, Paula op Ojo de Agua in Spanje, Hildebrand…

account_circle Florie Berrehar

event 2021

A new morning – Co-create school with the children

The story, practice and results of an innovative school

Bas Rosenbrand was medeoprichter en facilitator op Iederwijs. Deze democratische school heeft bestaan van 2002 t.e.m. 2008 in Schoonhoven en Lopik (Nederland). Bas neemt je mee in het levensverhaal van de school. Het boek staat vol met concrete ervaringen en inzichten van Bas en andere facilitators in interactie met kinderen en ouders. Voor Orvita geeft…

account_circle Bas Rosenbrand

event 2021

Changing our minds

How children can take control of their own learning

Naomi Fisher is klinisch psychololoog, gespecialiseerd in autisme en trauma. Ze werkt o.a. met kinderen met speciale onderwijsnoden. En ze heeft haar eigen 2 kinderen unschooled. In haar boek brengt Naomi onderzoek, theorie en praktijk omtrent leren samen. En neemt je mee in de wereld van zelfsturend leren of unschooling. Volgende thema’s komen o.a. aan…

account_circle Naomi Fisher

event 2021

How every child can thrive by five

De eerste 5 jaar zijn ontzettend belangrijk voor kinderen. En spelletje als kiekeboe dragen bij aan de hechtingsrelatie. Ted talk door een 7 jarige hierover. Daarmee maakt ze ineens duidelijk dat kinderen ook als volwaardige mensen gezien mogen worden.

account_circle Molly Wright

event 2021

How Summerhill works

Hoe werkt Summerhill? In deze film krijg je een inzicht over hoe Summerhill, de oudste democratische school van de wereld werkt. Interviews met facilitators, studenten, ouders en oud-studenten in combinatie met beelden van de school geven je een beeld van hoe de school al 100 jaar werkt. De zelfsturing, vrijheid, nooit de verplichting om lessen…

account_circle Peter Chadwick

event 2021

Neurodiversity: Being Who You Are

Iedereen is anders. Dit is een kracht van het menselijk ras. Maar in een gestandaardiseerd schoolsysteem wordt deze diversiteit een probleem. Kinderen die niet volgens hetzelfde tijdschema leren als alle anderen, worden gepathologiseerd, gediagnosticeerd met ‘stoornissen’ en verteld dat ze ‘speciale behoeften’ hebben. Het voelt vaak alsof het enige alternatief hiervoor is om te horen…

account_circle Naomi Fisher

event 2021

The wisdom of trauma

Can our deepest pain be a doorway to healing?

Trauma is de onzichtbare kracht die ons leven vormgeeft. Het vormt de manier waarop we leven, de manier waarop we liefhebben en de manier waarop we de wereld begrijpen. Het is de wortel van onze diepste wonden. In deze film neemt Gabor Maté je mee in de wereld van trauma.

event 2021

De taal van huilen

Positief omgaan met huilen en boosheid van baby’s en kinderen tot 8 jaar

In dit boek krijg je helderheid over waarom kinderen huilen en hoe hiermee om te gaan. Huilen is een manier om stress te ontladen en trauma te verwerken. Liefdevolle aandacht en ruimte geven aan het huilen bevordert de ontlading. Bij Orvita krijgen kinderen en jongeren alle ruimte om te huilen en te ontladen en we…

account_circle Aletha Solter

event 2020

Changing Our Minds: The Psychology of Self Directed Education

Naomi Fisher is een klinisch psychologe gespecialiseerd in trauma en neurologische ontwikkelingsproblemen. En ze is moeder van 2 die ze opvoedt vanuit zelfsturend leren. In deze presentatie spreekt ze over hoe kinderen leren bekeken vanuit psychologische theorieën. Ze zoomt in op hoe het klassieke schoolsysteem leren benaderd en de 4 paradoxen die hierbij ontstaan. Verder…

account_circle Naomi Fisher

event 2020

De constructieve waarde van woede

Bij de scheiding met de vader van mijn jongste dochter kwam er veel woede naar boven. Woede is één van de moeilijkste emoties omdat ze weinig aanvaard wordt. Ook ik krijg angst als ik woede voel opkomen. Angst voor de destructie die ik verblind door woede kan veroorzaken. In de Ilias komt een passage voor…

account_circle Marie Pons

event 2020

Evidence that self-directed education works

Werkt zelfsturend leren echt? Dit boek is een verzameling van artikels waarin Peter Gray wetenschappelijk bewijst dat zelfsturend leren of unschooling echt werkt. Zo staat er een onderzoek in beschreven over hoe het gaat met volwassen unschoolers en van ouders van unschoolers.

account_circle Peter Gray

event 2020

How children acquire “academic skills without formal instruction

Kinderen die opgroeien in een omgeving waar lezen en rekenen alomtegenwoordig is, hoeven niet geleerd te worden hoe te lezen of te rekenen. Ze leren die vaardigheden doorheen hun dagdagelijkse bezigheden. In dit boek haalt Peter Gray bewijs aan dat dit zo is.

account_circle Peter Gray

event 2020

Mother nature’s pedagogy

Biological foundations for children’s self-directed education

Kinderen leren van nature vanuit zelfsturing. Ze zijn speels, nieuwsgierig, sociaal, avontuurlijk en hebben het verlangen om te leren wat nodig is om te leven in de cultuur waar ze opgroeien. In een reeks artikels samengebracht in dit boek, beschrijft Peter Gray vanuit wetenschappelijk onderzoek dat dit zo is.

account_circle Peter Gray

event 2020

Ons leven op de ruimte

5 vrienden hebben hun hele schoolleven op een democratische school gezeten. Zij hebben elkaar ontmoet op Democratische school De Ruimte in Soest (Nederland), en daar hun lerend leven zelf vormgegeven. Op hun 18e namen zij afscheid en gingen ieder hun eigen weg. Hoe is het om op een democratische school te zitten? Hoe is het…

event 2020

The Highest Common Denominator

Using Convergent Facilitation to Reach Breakthrough Collaborative Decisions

In dit boek beschrijft Miki Kasthan uitgebreid hoe je groepen kan faciliteren om beslissingen te nemen waarbij echt rekening gehouden wordt met ieders behoeften. Bij Orvita noemen we dit consent op basis van behoeften en Miki Kashtan spreekt over ‘convergent facilitation’. Miki beschrijft dus het beslissingsproces dat we ook bij Orvita gebruiken. Je kan het…

account_circle Miki Kashtan

event 2020

What if school creates dyslexia?

Wat als school dyslexie creëert? In dit boek worden heel wat aannames over dyslexie in vraag gesteld en herbekeken. Dyslexie kan je op 2 manieren bekijken: enerzijds aangeboren verschillen in taalvaardigheid en anderzijds een leerprobleem. Je creëert dyslexie (als leerprobleem) doordat kinderen verplicht worden te lezen en schrijven als ze er nog niet klaar voor…

account_circle Je’anne Clements

event 2020

Papa, ik ga niet meer naar school

Dit is het verhaal van Louis, school drop out op 14 jaar. Geschreven door een vader en zijn zoon. Het boek neemt je mee langs Louis’ levensreis en geeft jou een inkijk in onze gedachten, gevoelens en twijfels. Bovenal is dit een boek over hoop, geloof en vertrouwen. In het unieke potentieel van elk kind.…

account_circle Jan De Keyser en Louis De Keyser

event 2019

Self-Taught

Life Stories From Self-Directed Learners

Zes volwassen unschoolers vertellen hun verhaal over wat zelfsturend leren voor hen betekent en de impact die het heeft gehad op hun leven, ambities, werk en overtuigingen. Of ze nu een artiest, wetenschapper of ondernemer zijn, ze hebben allemaal één ding gemeen: hun overtuiging dat echt onderwijs het vermogen is om je eigen leven te…

account_circle Jeremy Stuart

event 2019

Unschooled

Raising curious, well-educated children outside the conventional classroom

In dit boek krijg je inzicht over wat er mogelijk is als je kinderen de ruimte geeft om in vrijheid leven en leven. In het boek komt o.a. het volgende aan bod: Wat is unschooling? Hoe leren kinderen als ze zelf kiezen wat ze doen, zoals lezen, schrijven en rekenen. Verschillende vormen van unschooling zoals…

account_circle Kerry McDonald

event 2019

What is going on between people?!

Korte introductie in verbindende communicatie

Yoram Mosenzon, gecertificeerd trainer in geweldloze communicatie, legt uit wat de oorzaak is van conflicten tussen mensen en hoe verbindende communicatie bijdraagt om conflicten te transformeren.

account_circle Yoram Mosenzon

event 2019

Wildernis – avontuurlijke bouwspeelplaats

Filmpje over de avontuurlijke bouwspeelplaats “Wildernis” van Wildebras in Kortrijk. Bekijk het filmpje.

account_circle Wildebras

event 2019

Workshop: Ask for the moon – Yoram Mosenzon

Deze video toont de essentie van een 2 daagse workshop over de kunst van het verzoeken doen gegeven door Yoram Mosenzon in Ierland, maart 2019. Yoram Mosenzon is een internationaal gecertificeerd trainer in geweldloze communicatie die woont in Amsterdam, Nederland.

account_circle Yoram Mosenzon

event 2019

Agile Learning Centers – Education Evolved

Maak kennis met Agile Learning Centers (ALC), een soort democratische scholen. Hier kunnen kinderen zichzelf zijn en leren op de manier dat ze willen leren. Vrijheid gaat samen met verantwoordelijkheid om rekening te houden met anderen hun perspectief en behoeften. Iedereen ervaart eigenaarschap en empowerment om de gemeenschap mee te creëren. Mensen willen relaties opbouwen,…

event 2018

1 2 3 4 > >>