Inspirerende video’s en boeken
Om te komen tot hoe wij bij Orvita naar kinderen, jongeren en onderwijs kijken, hebben we ons laten inspireren door ervaringen en inzichten van anderen. In de eerste plaats halen we onze mosterd bij andere democratische scholen over de hele wereld en bij hun studenten en facilitators. Een andere groep zijn de unschoolers en hun gezin. Het zijn kinderen die niet naar school gaan en ook geen school nabootsen thuis. Deze kinderen en jongeren krijgen de vrijheid om zelf te bepalen wat ze doen en leren. Marshall Rosenberg, de bedenker van geweldloze communicatie, en anderen die zijn gedachtegoed uitdragen mogen natuurlijk niet ontbreken in dit rijtje. Verder kijken we ook naar diverse experten, onderzoekers en wetenschappers omtrent democratisch onderwijs, spelen, menselijke ontwikkeling, psychologie, therapieën, sociologie neurobiologie en andere aanverwante wetenschapsdomeinen. Dan zijn er verschillende boeiende sprekers die de gebreken en noden in het onderwijs en aanverwante onderwerpen blootleggen. Wie we zeker niet mogen vergeten zijn de kinderen en jongeren die ons toonden en nog steeds tonen wat bijdraagt aan hun welzijn en ontwikkeling.
Op deze pagina vind je een aantal boeken en video’s waar jij je op jouw beurt kunt door laten inspireren.
Veel kijk, luister en leesplezier.
Agile Learning Centers – Education Evolved
Maak kennis met Agile Learning Centers (ALC), een soort democratische scholen. Hier kunnen kinderen zichzelf zijn en leren op de manier dat ze willen leren. Vrijheid gaat samen met verantwoordelijkheid om rekening te houden met anderen hun perspectief en behoeften. Iedereen ervaart eigenaarschap en empowerment om de gemeenschap mee te creëren. Mensen willen relaties opbouwen,…
account_circle Education in Transformation (EDIT)
event 2018
Leven zonder school
Dit boek verkent de boeiende levens van unschoolers en laat zien waarom de leer- en gedragsproblemen van je kinderen meer te maken hebben met de school dan met je kind.
account_circle Johan van Eeckhout en Freddy Bonnu
event 2018
Nonviolent communication when your kid is triggered
Marianne van Dijk is trainer geweldloze communicatie. In deze video demonstreert ze aan de hand van een reële situatie, hoe je empathisch kan luisteren naar een kind dat getriggerd is. Het meisje dat Marianne beluistert heeft een conflict met haar broer. De demonstratie wordt aangevuld met uitleg over hoe ze verbindende communicatie inzet in deze…
account_circle Marianne van Dijk
event 2018
School Circles
Deze documentaire geeft een inkijk in de werking van 5 Nederlandse democratische scholen met sociocratie, namelijk De Vallei in Driel, De Ruimte in Soest, De Vrije Ruimte in Den Haag, Democratische Onderwijs Eindhoven (DOE) en LOS Deurne. Je krijgt een beeld van hoe democratisch onderwijs en sociocratische besluitvorming er in de praktijk aan kan toe…
account_circle Marianne Osório
event 2018
Unschooling to university
Judy Arnall zoomt uitgebreid in op de mogelijkheden van unschooling. Wat is unschooling? Wat zijn de academische, sociale, emotionele en lichamelijke voordelen van unschooling? Hoe realiseer je unschooling in de praktijk? Unschooling op verschillende leeftijden.
account_circle Judy Arnall
event 2018
Besluit met consent
Het boek beschrijft de achtergrond en praktische toepassing van de methode besluiten met consent. Deze methode houdt in dat een besluit wordt genomen wanneer geen van de aanwezigen overwegend bezwaar heeft tegen het besluit. Bij Orvita nemen we ook besluiten met consent, we doen dit wel wat anders, want we kiezen ervoor om eerst te…
account_circle Baudy Wiechers en Rachel Kruk
event 2017
Hudson Valley Sudbury School – What if …
Wat als… er een school zou zijn zonder klaslokalen? Zonder testen? Zonder huiswerk? Zonder directeur? Wat als kinderen en jongeren de hele dag mogen… buiten spelen? oefenen? lezen? sporten? muziek maken? Wat als kinderen en jongeren het vertrouwen kregen om te weten wat er het best voor hun is en meebeslissen over de regels? (Bij…
account_circle Hudson Valley Sudbury School
event 2017
Ik heb een school gekozen waar ik eindelijk vrij ben
Ecole Dynamique is een democratische school (Sudbury school) in Parijs. Kinderen en jongeren die hier naar school gaan, vertellen hoe zij hun school ervaren en hoe hun school fundamenteel anders is dan reguliere scholen. Bekijk ook andere filmpjes van Ecole Dynamique: Ik heb een school gekozen waar ik eindelijk vrij ben Ouders van Ecole Dynamique…
account_circle Ecole Dynamique en Arthur Yohan Sancerni
event 2017
Kinderen en ouders over Sudbury School Gent
Kinderen en ouders aan het woord over hun ervaringen in Sudbury School Gent. Deze prachtige democratische school is open geweest van 2010 tot 2020. Stijn heeft Sudbury School Gent mee opgestart en er verschillende jaren in meegewerkt. Marie is enkele jaren Sudbury ouder geweest als haar 2 dochters hier naar school gingen. Ook de zoon…
account_circle Sudbury School Gent
event 2017
Nonviolent communication with kids
Marianne van Dijk is trainer geweldloze communicatie. In deze video legt ze uit hoe je empathisch kan luisteren naar kinderen op een moment dat zowel jij als het kind niet getriggerd zijn. Dit biedt een eenvoudige manier om te starten met het oefenen van verbindend communiceren met kinderen. Naast uitleg, geeft Marianne een demonstratie met…
account_circle Marianne van Dijk
event 2017
Ouders van Ecole Dynamique aan het woord – episode 2
Ecole Dynamique is een democratische school (Sudbury school) in Parijs. Ouders, van wie hun kinderen hier naar school gaan, vertellen hoe zij de school ervaren. In deze episode de vraag: Wat zijn de uitdagingen van een democratische school? Bekijk ook de andere filmpjes van Ecole Dynamique: Ik heb een school gekozen waar ik eindelijk vrij…
account_circle Ecole Dynamique en Arthur Yohan Sancerni
event 2017
Ouders van Ecole Dynamique aan het woord – episode 3
Ecole Dynamique is een democratische school (Sudbury school) in Parijs. Ouders, van wie hun kinderen hier naar school gaan, vertellen hoe zij de school ervaren. In deze episode de vraag: Wat is je het meest opgevallen sinds dat je kind hier gestart is? Bekijk ook andere filmpjes van Ecole Dynamique: Ik heb een school gekozen…
account_circle Ecole Dynamique en Arthur Yohan Sancerni
event 2017
Playground:NVC – adventure playground
Filmpje over de adventure playground in New York.
account_circle Playground:NYC
event 2017
Wildwood ALC – Allowed to grow naturally
Voorstelling van Agile Learning Center Wildwood. Het is een zelfsturende leergemeenschap in North Carolina, (Verenigde Staten). Bij Wildwood is iedereen zowel leerling als leraar, iedereen wordt volledig gewaardeerd om wie hij of zij is en iedereen heeft een betekenisvolle stem bij het creëren van de gemeenschap. Het is een leeromgeving, voor gemengde leeftijden, waarbij keuzevrijheid…
account_circle Education in Transformation (EDIT)
event 2017
Workshop: Connecting in conflict – Yoram Mosenzon
Deze video toont de essentie van een 3 daagse workshop verbinden in conflict gegeven door Yoram Mosenzon in Istanboel, Turkije in 2017. Yoram Mosenzon is een internationaal gecertificeerd trainer in geweldloze communicatie die woont in Amsterdam, Nederland. Yoram spreekt Engels met simultane vertaling in het Turks.
account_circle Yoram Mosenzon
event 2017
Het gedwongen onderwijs voorbij
Dit boek laat zien dat de essentie van het huidige onderwijssysteem is gebaseerd op de maatschappij van 200 jaar geleden. Er worden een aantal mythes van het onderwijs beschreven, zoals: meer onderwijs is beter, onderwijs is leren, toetsen leidt tot beter onderwijs, kinderen hebben sturing nodig, docenten krijgen de ruimte als professional en kinderen pesten…
account_circle Peter Hartkamp
event 2016
How we see self-directed education
In dit Engels filmpje krijg je een heldere uitleg over hoe zelfsturend onderwijs er uit ziet. We vertrouwen dat kinderen een natuurlijke drive hebben om hun kennis en vaardigheden te vergroten. Daarom kiest een kind zelf wat en hoe ze leren. Het filmpje geeft ook uitleg over de verschillende vormen van zelfsturend onderwijs: unschooling/ontscholen, democratisch…
account_circle Akilah Richards en Alliance for Self-Directed Education
event 2016
Mini docu over Sudbury School Gent
Kijk binnen in de Democratische School, Sudbury School Gent. Deze school is actief geweest van 2010 t.e.m. 2020. Stijn heeft Sudbury School Gent mee opgestart en er verschillende jaren in meegewerkt. Marie is enkele jaren Sudbury ouder geweest als haar 2 dochters hier naar school gingen. Ook de zoon van Joëlle is enkele jaren naar…
account_circle Sudbury School Gent
event 2016
The land – adventure playground (deel 1)
Wat is een adventure playground, junk playground of vrijspeelplaats? Wat is de rol van de speelwerker of facilitator? Hoe wordt er omgegaan met risico’s en gevaren? Bekijk deel 2
event 2016
The land – adventure playground (deel 2)
Wat is een adventure playground, junk playground of vrijspeelplaats? Wat is de rol van de speelwerker of facilitator? Hoe wordt er omgegaan met risico’s en gevaren? Bekijk deel 1
event 2016
What is self-directed education?
Korte Engelse uitleg met animatie door Peter Gray over wat zelfsturend onderwijs inhoudt. Klassiek onderwijs zorgt voor heel wat stress en angst bij kinderen. Zelfsturend onderwijs is gefundeerd op de zelfgekozen activiteiten en levenservaringen van diegene die het onderwijs beleeft. Zelfsturend onderwijs kan het volgen van lessen zijn, maar voor de grote meerderheid van de…
account_circle Peter Gray en Alliance for Self-Directed Education
event 2016
Class Dismissed
Gefrustreerd door het traditionele schoolsysteem haalt een gezin in Los Angeles hun twee kinderen uit school en nemen hun onderwijs in eigen hand. In hun zoektocht om het leven van hun kinderen te verbeteren, moeten ze al lang bestaande aannames over onderwijs overwinnen. Gaandeweg ontdekken ze unschooling. Zoals bij het gezin in de film, vraagt…
account_circle Jeremy Stuart
event 2015
Ecology of childhood
André Stern is muzikant, gitaarmaker, schrijver en journalist. André Stern ging nooit naar school. In deze ted talk praat hij over hoe het voor kinderen natuurlijk is om te leren. Kinderen kunnen niet niet leren. Alle kinderen zijn uitgerust met een prachtige set aangeboren eigenschappen om te leren: spelen, enthousiasme, openheid en willen de wereld…
account_circle André Stern
event 2015
In utero
In Utero onderzoekt het leven in de baarmoeder en de impact daarvan op het verdere leven. Deze film brengt gegevens samen die verklaren dat we niet alleen onze genen zijn, maar ook een product van onze omgeving. Door verhelderende en vaak aangrijpende interviews met experts en pioniers, zoals o.a. Gabor Maté, geeft de film duiding…
account_circle Gabor Maté en Upstream Cinema
event 2015
Pourquoi j’ai créé une école où les enfants font ce qu’ils veulent
Mannen, vrouwen ongeacht hun huidskleur hebben mensenrechten. Maar kinderen (nog) niet. Kinderen zijn ook mensen. Geef kinderen de vrijheid omtrent hun onderwijs en alle aspecten van hun leven. Zo geven we hen de ruimte om het vertrouwen te ontwikkelen die zo nodig hebben om elke uitdaging in hun leven aan te gaan. De bewijzen en…
account_circle Ramïn Farhangi
event 2015