Inspirerende video’s en boeken

Om te komen tot hoe wij bij Orvita naar kinderen, jongeren en onderwijs kijken, hebben we ons laten inspireren door ervaringen en inzichten van anderen. In de eerste plaats halen we onze mosterd bij andere democratische scholen over de hele wereld en bij hun studenten en facilitators. Een andere groep zijn de unschoolers en hun gezin. Het zijn kinderen die niet naar school gaan en ook geen school nabootsen thuis. Deze kinderen en jongeren krijgen de vrijheid om zelf te bepalen wat ze doen en leren. Marshall Rosenberg, de bedenker van geweldloze communicatie, en anderen die zijn gedachtegoed uitdragen mogen natuurlijk niet ontbreken in dit rijtje. Verder kijken we ook naar diverse experten, onderzoekers en wetenschappers omtrent democratisch onderwijs, spelen, menselijke ontwikkeling, psychologie, therapieën, sociologie neurobiologie en andere aanverwante wetenschapsdomeinen. Dan zijn er verschillende boeiende sprekers die de gebreken en noden in het onderwijs en aanverwante onderwerpen blootleggen. Wie we zeker niet mogen vergeten zijn de kinderen en jongeren die ons toonden en nog steeds tonen wat bijdraagt aan hun welzijn en ontwikkeling.

Op deze pagina vind je een aantal boeken en video’s waar jij je op jouw beurt kunt door laten inspireren.

Veel kijk, luister en leesplezier.

Deze documentaire neemt je mee naar de wereld van democratische scholen. Je ontdekt het levensverhaal van 4 jongvolwassenen die verschillende jaren op een democratische school hebben gezetten. Elk van hen op een andere school in een ander land: Frances op Sudbury Valley School in de Verenigde Staten, Paula op Ojo de Agua in Spanje, Hildebrand op Summerhill in het Verenigd Koninkrijk en Emiliano op La Cecilia in Argentinië.

Het is een Franstalige film met Engelse ondertitels.

Bekijk de hele film of surf naar de website van de film.

2021
Florie Berrehar

A new morning – Co-create school with the children

The story, practice and results of an innovative school

Bas Rosenbrand was medeoprichter en facilitator op Iederwijs. Deze democratische school heeft bestaan van 2002 t.e.m. 2008 in Schoonhoven en Lopik (Nederland). Bas neemt je mee in het levensverhaal van de school. Het boek staat vol met concrete ervaringen en inzichten van Bas en andere facilitators in interactie met kinderen en ouders.

2021
Bas Rosenbrand

Maak kennis met Agile Learning Centers (ALC), een soort democratische scholen. Hier kunnen kinderen zichzelf zijn en leren op de manier dat ze willen leren. Vrijheid gaat samen met verantwoordelijkheid om rekening te houden met anderen hun perspectief en behoeften. Iedereen ervaart eigenaarschap en empowerment om de gemeenschap mee te creëren. Mensen willen relaties opbouwen, gehoord en gerespecteerd worden en voor elkaar zorgen.

Van ALC’s halen we o.a. inspiratie over hoe ze met aanbod en beslissingsprocessen omgaan, over het creëren van de gemeenschap en over hun ontmoetingsmomenten ’s morgens en ’s avonds.

2018
Education in Transformation (EDIT)

Kinderen worden geboren met een enorme creativiteit. Maar na hun schoolloopbaan is het grootste deel van die creativiteit verloren gegaan. Dit is het vertrekpunt van deze documentaire om ons onderwijs te onderzoeken en te bekijken hoe het anders kan.

De documentaire is origineel Duits gesproken, hier zie je de trailer met Nederlands ondertitels.
De volledige film zonder ondertitels kan je hier bekijken.

2014
Erwin Wagenhofer

Attachment Play

How to solve children’s behavior problems with play, laughter, and connection

Aletha J. Solter is de grondlegger van Aware Parenting. In dit boek ontdek je de kracht van spelen om het sociaal-emotionele welzijn van kinderen te bevorderen. Hoe kan je spelen gebruiken om om te gaan met conflicten? En hoe kan je moeilijke of traumatische situaties helpen verwerken met spelen en lachen?

Bij Orvita kennen we de sociale-emotionele kracht van spelen en gebruiken dit in onze dagdagelijkse werking. Om te verbinden met kinderen, empathisch te luisteren, om te gaan met conflicten en om pijnlijke en traumatische situaties te verwerken. Omdat we bij Orvita ons richten op de behoeften achter het gedrag, spreken we liever niet van ‘gedragsproblemen’.

2013
Aletha K. Solter

Changing our minds

How children can take control of their own learning

Naomi Fisher is klinisch psychololoog, gespecialiseerd in autisme en trauma. Ze werkt o.a. met kinderen met speciale onderwijsnoden. En ze is unschooled haar eigen 2 kinderen. In haar boek brengt Naomi onderzoek, theorie en praktijk omtrent leren samen. En neemt je mee in de wereld van zelfsturend leren of unschooling. Volgende thema’s komen o.a. aan bod: Over motivatie en leren. Hoe zelfsturend leren er in de praktijk uitziet. Wat zijn de uitkomsten van het leerproces? Het ontscholingsproces van ouders als je kiest voor zelfsturend leren. Zelfsturend leren en welbevinden.

Dit boek brengt heel wat theorie en praktijk samen over waarom wij bij Orvita kiezen voor zelfsturend leren. Daarom is dit boek ten zeerste aan te raden als je meer wil weten over zelfsturend leren en/of als je als ouder interesse hebt voor Orvita.

2021
Naomi Fisher

Naomi Fisher is een klinisch psychologe gespecialiseerd in trauma en neurologische ontwikkelingsproblemen. En ze is moeder van 2 die ze opvoedt vanuit zelfsturend leren. In deze presentatie spreekt ze over hoe kinderen leren bekeken vanuit psychologische theorieën. Ze zoomt in op hoe het klassieke schoolsysteem leren benaderd en de 4 paradoxen die hierbij ontstaan. Verder legt ze uit hoe zelfsturend leren die 4 paradoxen wel oplost en hoe de psychologie van het zelfsturend leren werkt.
Deze presentatie werd gegeven tijdens het ‘Online freedom to learn forum 2020’

2020
Naomi Fisher

Class Dismissed

A film about learning outside the classroom

Gefrustreerd door het traditionele schoolsysteem haalt een gezin in Los Angeles hun twee kinderen uit school en nemen hun onderwijs in eigen hand. In hun zoektocht om het leven van hun kinderen te verbeteren, moeten ze al lang bestaande aannames over onderwijs overwinnen. Gaandeweg ontdekken ze unschooling.

Zoals bij het gezin in de film, vraagt het een heel groeiproces van je gezin om je kind naar de democratische school Orvita te laten gaan. De kinderen kennen vaak een periode van ontscholen. En de ouders komen heel wat angsten en twijfels tegen.

Klik hier om de hele film te bekijken.

2015
Jeremy Stuart

Conflict hotline: parenting (1)

What your say next can change your world

Miki Kashtan is internationaal gecertificeerd trainer geweldloze communicatie. In de conflict hotline worden reële conflict situaties van kijkers nagespeeld in een rollenspel. Vervolgens wordt besproken hoe deze situaties anders benaderd kunnen worden met behulp van verbindende communicatie. Deze conflict hotline gaat over het omgaan met kinderen. Dit is de eerste video van een reeks van 4.

2011
Miki Kashtan

Conflict hotline: parenting (2)

What your say next can change your world

Miki Kashtan is internationaal gecertificeerd trainer geweldloze communicatie. In de conflict hotline worden reële conflict situaties van kijkers nagespeeld in een rollenspel. Vervolgens wordt besproken hoe deze situaties anders benaderd kunnen worden met behulp van verbindende communicatie. Deze conflict hotline gaat over het omgaan met kinderen. Dit is de tweede video van een reeks van 4.

2011
Miki Kashtan

Conflict hotline: parenting (3)

What your say next can change your world

Miki Kashtan is internationaal gecertificeerd trainer geweldloze communicatie. In de conflict hotline worden reële conflict situaties van kijkers nagespeeld in een rollenspel. Vervolgens wordt besproken hoe deze situaties anders benaderd kunnen worden met behulp van verbindende communicatie. Deze conflict hotline gaat over het omgaan met kinderen. Dit is de derde video van een reeks van 4.

2011
Miki Kashtan

Conflict hotline: parenting (4)

What your say next can change your world

Miki Kashtan is internationaal gecertificeerd trainer geweldloze communicatie. In de conflict hotline worden reële conflict situaties van kijkers nagespeeld in een rollenspel. Vervolgens wordt besproken hoe deze situaties anders benaderd kunnen worden met behulp van verbindende communicatie. Deze conflict hotline gaat over het omgaan met kinderen. Dit is de laatste video van een reeks van 4.

2011
Miki Kashtan

Bij de scheiding met de vader van mijn jongste dochter kwam er veel woede naar boven. Woede is één van de moeilijkste emoties omdat ze weinig aanvaard wordt. Ook ik krijg angst als ik woede voel opkomen. Angst voor de destructie die ik verblind door woede kan veroorzaken. …

2020
Marie Pons

De taal van huilen

Positief omgaan met huilen en boosheid van baby’s en kinderen tot 8 jaar

In dit boek krijg je helderheid over waarom kinderen huilen en hoe hiermee om te gaan. Huilen is een manier om stress te ontladen en trauma te verwerken. Liefdevolle aandacht en ruimte geven aan het huilen bevordert de ontlading.

Bij Orvita krijgen kinderen en jongeren alle ruimte om te huilen en te ontladen en we gaan hier sensitief mee om. Zo bevorderen we het natuurlijk proces om stress te ontladen en trauma te verwerken.

2000
Aletha J. Solter

De tijger ontwaakt

Traumabehandeling met lichaamsgerichte therapie

Als de lichamelijke spanning die opkomt in een bedreigende situatie niet wordt ontladen, dan blijft deze in het lichaam zitten. Die opgekropte spanning zorgt voor het ontstaan van trauma. In dit boek krijg je een heldere uitleg over hoe trauma ontstaat en hoe je trauma kan verwerken via ‘Somatic experiencing’. Somatic experiencing is een lichaamsgerichte therapie, waarbij terug gegaan wordt naar de oorzaak van het trauma om daarbij de geblokkeerde levensenergie los te laten.

Bewust omgaan met trauma is enorm belangrijk bij Orvita. We geven kinderen en volwassenen al de ruimte die ze nodig hebben om te ontladen.

2007
Peter A. Levine

Ecology of childhood

the power of enthusiasm

André Stern is muzikant, gitaarmaker, schrijver en journalist. André Stern ging nooit naar school. In deze ted talk praat hij over hoe het voor kinderen natuurlijk is om te leren. Kinderen kunnen niet niet leren. Alle kinderen zijn uitgerust met een prachtige set aangeboren eigenschappen om te leren: spelen, enthousiasme, openheid en willen de wereld ontdekken.

2015
André Stern

De filmmaker neemt ons op een reis doorheen de VS, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Daar ontmoet ze gezinnen waar de kinderen aan unschooling doen en dus vrij zijn om te leren wat ze willen. Ze gaat op zoek naar de waarheid omtrent de natuurlijke drang van kinderen om te leren.

De film in het Frans (met sommige stukken Engels gesproken) is hier volledig te bekijken.

Bekijk de Engelse trailer. Ga naar de website van de film.

2014
Clara Bellar

European Democratic Education Community (EUDEC) bevordert en ondersteunt democratisch onderwijs in heel Europa. Het is een adviesorganisatie en een verbindend netwerk voor Europese scholen en organisaties die de democratie in het onderwijs beoefenen en ernaar streven deze te ontwikkelen en te bevorderen. Het biedt ondersteuning aan scholen, start-ups, onderwijsprofessionals, ouders, kinderen en jongeren. EUDEC faciliteert het onderling netwerken. De jaarlijkse EUDEC conferentie is een geweldige kans om mensen te ontmoeten die actief zijn op het gebied van democratisch onderwijs en van elkaar te leren.

2008
EUDEC

Free to Learn

Why unleaching the instinct to play will make our children happier, more self-reliant and better students for live

Ontwikkelingspsycholoog Peter Gray geeft aan dat om kinderen optimaal te laten ontwikkelen in een veranderende wereld, we best het vertrouwen geven aan kinderen om aan het roer te staan van hun eigen leren en ontwikkeling. Gebaseerd op onderzoek vanuit antropologie, psychologie en geschiedenis toont Gray aan dat spelen de belangrijkste manier is hoe kinderen leren, problemen oplossen, leren omgaan met anderen en veerkrachtig in het leven staan.

2013
Peter Gray

Een jonge moeder op zoek naar de ideale school voor haar zoon ontdekt democratisch onderwijs, waar kinderen zelf bepalen wat, wanneer en hoe ze leren. Ontmoet studenten, alumni en experten in democratisch onderwijs uit Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Israël, o.a. Yaacov Hecht, oprichter van de eerste democratische school in Israël, Wolfgang Edelstein, medeoprichter van het Max planck instituut voor menselijke ontwikkeling in Berlijn, neurobioloog Gerald Hüther, oud-schoolinspecteur Derry Hannam, Leonard Turton van Summerhill en verschillende andere leerkrachten en sprekers.

Bekijk de hele film hier.

2015
Margarete Hentze

Een bundel van de vertaling van 6 Engelse boekjes over geweldloze communicatie. Allemaal geschreven door Marshall Rosenberg, de grondlegger van geweldloze communicatie. Eén van de hoofdstukken is Kinderen met compassie opvoeden. In de inleiding van dit hoofdstuk maakt Marshall duidelijk hoe snel mensen een kind ontmenselijken, gewoon omdat het kind is. In de rest van dit hoofdstuk ontdek je hoe je verbindend kunt communiceren met kinderen en jongeren.

2012
Marshall B. Rosenberg

Geweldloze communicatie

Ontwapenend, doeltreffend en verbindend

Basisboek geweldloze communicatie door Marshall Rosenberg. Hij is de grondlegger van het gedachtegoed van geweldloze communicatie.

2003
Marshall B. Rosenberg

Geweldloze communicatie (of verbindende communicatie) is ontwikkeld door Marshall Rosenberg. In deze video zie je een workshop over geweldloze communicatie gegeven door Marshall Rosenberg zelf. Door geweldloze communicatie zien we relaties in een nieuw licht, omdat we luisteren naar de diepere behoeften van onszelf en de ander. Het is een wijze van communiceren die ons doet geven vanuit het hart.

Engels gesproken / Duur: 8 uur en 20 minuten.

?
Marshall Rosenberg

Video van een workshop over geweldloze communicatie gegeven door Marshall Rosenberg in San-Fransico. Marshall Rosenberg heeft geweldloze communicatie (of verbindende communicatie) ontwikkeld.

De video duurt 3 uur.

?
Marshall Rosenberg

Logan is een 13 jarige die gelukkig en gezond wil zijn nu en later. In deze TEDx talk spreekt hij erover dat gelukkig en gezond zijn het vertrekpunt van onderwijs zou moeten zijn. Hoe onderwijs er heel anders kan uitzien. Hij spreekt vanuit zijn eigen ervaring als unschooler.

2013
Logan LaPlante

Het gedwongen onderwijs voorbij

een pleidooi voor het realiseren van de rechten van het kind binnen het onderwijs

Dit boek laat zien dat de essentie van het huidige onderwijssysteem is gebaseerd op de maatschappij van 200 jaar geleden. Er worden een aantal mythes van het onderwijs beschreven, zoals: meer onderwijs is beter, onderwijs is leren, toetsen leidt tot beter onderwijs, kinderen hebben sturing nodig, docenten krijgen de ruimte als professional en kinderen pesten nu eenmaal. Deze mythes veroorzaken bovendien veel leed voor kinderen en staan leren en ontwikkelen in de weg. Het lijkt alsof de rechten van het kind ophouden bij de voordeur van de school.

‘Het gedwongen onderwijs voorbij’ laat zien dat het realiseren van de rechten van het kind binnen onze scholen cruciaal is voor het welzijn, leren en ontwikkelen van kinderen.

2016
Peter Hartkamp

Het ongedwongen kind

Ruimte geven en grenzen stellen aan kinderen van 2 tot 8 jaar

Aletha J. Solter is de grondlegger van Aware Parenting. Dit boek geeft je inzicht in de Aware Parenting visie. Hoe omgaan met huilen, boosheid en angst van kinderen? Krijg inzicht in ontladen en traumaverwerking via huilen en via spel. En hoe je dit proces kunt ondersteunen in het dagdagelijkse leven met kinderen.

Aware parenting is een waardevolle aanvulling op verbindende communicatie om om te gaan met emoties en ontlading te bevorderen. Bij Orvita werken we daarom ook met Aware Parenting.

Solter heeft het ook over omgaan met conflicten en ongewenst gedrag. Bij Orvita kiezen we ervoor om ons hier meer door verbindende communicatie te laten leiden, waarbij gelijkwaardigheid en echt rekening houden met ieders behoeften belangrijk zijn.

2004
Aletha J. Solter

Trauma’s die onze levenspatronen bepalen gebeuren meestal in onze kleine kinderjaren, de babyjaren en zelfs in de tijd die we in de buik doorbrengen. Omdat we er meestal geen bewuste herinnering aan hebben, kunnen we ze moeilijk achterhalen. Toch liggen ze aan de basis van de destructieve overtuigingen waarmee we in het leven staan en onze realiteit creëren.

?
Marie Pons

De eerste 5 jaar zijn ontzettend belangrijk voor kinderen. En spelletje als kiekeboe dragen bij aan de hechtingsrelatie. Ted talk door een 7 jarige hierover. Daarmee maakt ze ineens duidelijk dat kinderen ook als volwaardige mensen gezien mogen worden.

2021
Molly Wright

Hoe werkt Summerhill? In deze film krijg je een inzicht over hoe Summerhill, de oudste democratische school van de wereld werkt. Interviews met facilitators, studenten, ouders en oud-studenten in combinatie met beelden van de school geven je een beeld van hoe de school al 100 jaar werkt.

De zelfsturing, vrijheid, nooit de verplichting om lessen te volgen en kinderen en jongeren die mee beslissen over het reilen en zeilen van de school vind je terug bij Orvita. Het grootste verschil is dat we bij Orvita niet werken met stemmen bij meerderheid, maar met consent op basis van behoeften. En dat bij conflicten niet gekeken wordt naar de regels, maar naar ieders behoeften.

Bekijk de trailer en film

2021
Peter Chadwick

In dit Engels filmpje krijg je een heldere uitleg over hoe zelfsturend onderwijs er uit ziet. We vertrouwen dat kinderen een natuurlijke drive hebben om hun kennis en vaardigheden te vergroten. Daarom kiest een kind zelf wat en hoe ze leren. Het filmpje geeft ook uitleg over de verschillende vormen van zelfsturend onderwijs: unschooling/ontscholen, democratisch onderwijs en leer centra.

2016
Akilah S. Richards – Alliance for Self-Directed Education

Wat als… er een school zou zijn zonder klaslokalen? Zonder testen? Zonder huiswerk? Zonder directeur? Wat als kinderen en jongeren de hele dag mogen…  buiten spelen? oefenen? lezen? sporten? muziek maken? Wat als kinderen en jongeren het vertrouwen kregen om te weten wat er het best voor hun is en meebeslissen over de regels? (Bij Orvita maken we flexibele afspraken.) Wat als kinderen en jongeren zichzelf kunnen zijn, gerespecteerd en geaccepteerd worden? Ook bij Orvita is dit een realiteit. Een kort en krachtig filmpje door studenten van de Hudson Valley Sudbury School (Kinston, New York, Verenigde Staten).

2017
Studenten Hudson Valley Sudbury School

Ik heb een school gekozen waar ik eindelijk vrij ben

Kinderen en jongeren van Ecole Dynamique aan het woord – episode 1

Ecole Dynamique is een democratische school (Sudbury school) in Parijs. Kinderen en jongeren die hier naar school gaan, vertellen hoe zij hun school ervaren en hoe hun school fundamenteel anders is dan reguliere scholen.

2017

Inbal Kashtan is internationaal gecertificeerd trainer geweldloze communicatie. In dit fragment van een workshop geeft Inbal uitleg over hoe je verbindende communicatie inzet in de relatie met kinderen.

2009
Inbal Kashtan

Kinderen en ouders aan het woord over hun ervaringen in Sudbury School Gent. Deze prachtige democratische school is open geweest van 2010 tot 2020.

2019
Sudbury School Gent

Als we ervan uit zouden gaan dat iedereen anders is, dan zouden we het onderwijs heel anders moeten plannen. We zouden rekening moeten houden met diverse manieren van leren. Wanneer we dit doen, kunnen kinderen die worstelen op reguliere scholen gedijen, bevrijd worden van de noodzaak om zich aan te passen. Ze kunnen de ruimte en tijd krijgen om dingen te leren die ze moeilijker vinden, zonder vergelijkingen met anderen van dezelfde leeftijd. Wanneer dit gebeurt, wordt hun leervermogen ontketend en kunnen ze echt zichzelf zijn.

2021
Naomi Fisher

Marianne van Dijk is trainer geweldloze communicatie. In deze video demonstreert ze aan de hand van een reële situatie, hoe je empathisch kan luisteren naar een kind dat getriggerd is. Het meisje dat Marianne beluistert heeft een conflict met haar broer. De demonstratie wordt aangevuld met uitleg over hoe ze verbindende communicatie inzet in deze situatie en hoe het meisje reageert op het empathisch luisteren.

Het empathisch luisteren naar kinderen is zo essentieel bij Orvita. Het biedt de basis om kinderen echt te horen, verbinding te creëren met kinderen, echt rekening te houden met de behoeften van kinderen en conflicten op te lossen.

2018
Marianne van Dijk

Nonviolent communication with kids

Kickstart + demonstration

Marianne van Dijk is trainer geweldloze communicatie.

In deze video legt ze uit hoe je empathisch kan luisteren naar kinderen op een moment dat zowel jij als het kind niet getriggerd zijn. Dit biedt een eenvoudige manier om te starten met het oefenen van verbindend communiceren met kinderen. Naast uitleg, geeft Marianne een demonstratie met een kind.

Het empathisch luisteren naar kinderen is zo essentieel bij Orvita. Het biedt de basis om kinderen echt te horen, verbinding te creëren met kinderen en echt rekening te houden met de behoeften van kinderen.

2017
Marianne van Dijk

5 vrienden hebben hun hele schoolleven op een democratische school gezeten. Zij hebben elkaar ontmoet op Democratische school De Ruimte in Soest (Nederland), en daar hun lerend leven zelf vormgegeven. Op hun 18e namen zij afscheid en gingen ieder hun eigen weg.

Hoe is het om op een democratische school te zitten? Hoe is het om veertien jaar in vrijheid te leren? Om zelf te bepalen hoe je schooldag eruit ziet? Wel of geen lessen te volgen? Met of zonder diploma van school te gaan? Wat zeggen hun ouders over hun keuze destijds en hoe kijken ze erop terug?

2020
De Ruimte

Opgroeien in vertrouwen

Opvoeden zonder straffen en belonen

Straffen en belonen zijn een vorm van manipulatie om ervoor te zorgen dat kinderen doen wat jij graag wil. Ze doen dit dan niet vanuit intrinsieke motivatie, maar om straf te vermijden of een beloning te verkrijgen.

Kinderen die opgroeien zonder straffen en belonen, leven in het nu, durven fouten te maken, blijven nieuwsgierig en open, hebben zelfvertrouwen en als iets mislukt gaan ze rustig ontdekken hoe het anders kan.

Justine Mol is internationaal gecertificeerd training geweldloze communicatie. In het boek reikt ze manieren aan, hoe je geweldloze communicatie kan inzetten in de relatie met kinderen.

Bij Orvita wordt er nooit gestraft of beloond. We zetten volop in op verbindende communicatie om rekening te houden met ieders behoeften.

2005
Justine Mol

Ouders van Ecole Dynamique aan het woord – episode 2

Wat zijn de uitdagingen van een democratische school?

Ecole Dynamique is een democratische school (Sudbury school) in Parijs. Ouders, van wie hun kinderen hier naar school gaan, vertellen hoe zij de school ervaren. In deze episode de vraag: Wat zijn de uitdagingen van een democratische school?

2017

Ouders van Ecole Dynamique aan het woord – episode 3

Wat is je het meest opgevallen sinds dat je kind hier gestart is?

Ecole Dynamique is een democratische school (Sudbury school) in Parijs. Ouders, van wie hun kinderen hier naar school gaan, vertellen hoe zij de school ervaren. In deze episode de vraag: Wat is je het meest opgevallen sinds dat je kind hier gestart is?

2017

Dit is het verhaal van Louis, school drop out op 14 jaar. Geschreven door een vader en zijn zoon. Het boek neemt je mee langs Louis’ levensreis en geeft jou een inkijk in onze gedachten, gevoelens en twijfels. Bovenal is dit een boek over hoop, geloof en vertrouwen. In het unieke potentieel van elk kind. In de kracht van een droom en verlangen. In het leven van binnenuit. In het zelfsturend vermogen van ieder mens.

2019
Jan en Louis De Keyser

Parenting with nonviolent communication

When your child saids ‘no’.

Inbal Kashtan is internationaal gecertificeerd trainer geweldloze communicatie. In dit fragment van een workshop geeft ze uitleg over hoe verbindend communiceren als een kind ‘nee’ zegt. Wat gebeurd er bij jezelf als je de ‘nee’ hoort. Hoe kan je dit uitdrukken en hoe kan je horen wat er achter de ‘nee’ van het kind zit.

Bij Orvita krijgen de kinderen de ruimte om ‘nee’ te zeggen. Zo houden we rekening met de grenzen van kinderen en krijgen ze de ruimte om echt te leven vanuit intrinsieke motivatie. ‘Nee’ is het begin van een gesprek om te zoeken waar het kind wel ‘ja’ tegen zegt en een oplossing te zoeken die ook rekening houdt met onze eigen behoeften.

Dit fragment is in het Engels.

2007
Inbal Kashtan

Inbal Kashtan is internationaal gecertificeerd trainer geweldloze communicatie. In dit fragment van een workshop geeft ze uitleg over hoe je een verzoek kan doen naar je kind met behulp van verbindende communicatie. En hierbij hoort ook het open staan voor een mogelijke ‘nee’ van het kind.

Verzoeken doen aan kinderen, is de manier bij Orvita om oplossingen aan te dragen die zo veel mogelijk rekening houden met ieders behoeften. Als een oplossing gevonden wordt waar iedereen ‘ja’ op zegt, dan wordt die oplossing ook echt gedragen door iedereen.

De workshop is in het Engels.

2009
Inbal Kashtan

Play

How it shapes the brain, opens the imagination, and invigorates the soul

Stuart Brown heeft zich volop verdiept in de kracht van spelen. Zo heeft hij duizenden interviews over spelen gedaan met diverse mensen, spelende dieren geobserveerd en spelen onderzocht op neurologisch en psychologisch gebied. In dit boek benadrukt hij het enorme belang van de kracht van spelen. Spelen is een fundamentele biologische drive zoals slapen en eten. Waarom spelen en verschillende aspecten van spelen in het leven van mensen komen aan bod in dit boek.

Bij Orvita erkennen we de kracht van spelen. Daarom krijgen kinderen en jongeren bij ons dag in dag uit de tijd en ruimte om te spelen.

2009
Stuart Brown, Christopher Vaughan

Stuart Brown is een pionier in het onderzoek naar spelen. In deze ted talk spreekt hij over het belang van veel spelen om op te groeien tot gezonde, gelukkige en intelligente volwassenen. En dat spelen nog steeds belangrijk is als volwassene.

2008
Stuart Brown

Kinderen zijn ook mensen. Geef kinderen de vrijheid omtrent hun onderwijs en alle aspecten van hun leven. Zo geven we hen de ruimte om het vertrouwen te ontwikkelen die zo nodig hebben om elke uitdaging in hun leven aan te gaan. De bewijzen en voorbeelden zijn duidelijk. Ramïn heeft de Sudbury School, Ecole Dynamic, opgericht in 2015.

2015
Ramïn Farhangi

School Circles

Every voice matters

Deze documentaire geeft een inkijk in de werking van 5 Nederlandse democratische scholen met sociocratie, namelijk De Vallei in Driel, De Ruimte in Soest, De Vrije Ruimte in Den Haag, Democratische Onderwijs Eindhoven (DOE) en LOS Deurne. Je krijgt een beeld van hoe democratisch onderwijs en sociocratische besluitvorming er in de praktijk aan kan toe gaan. Sociocratie is een manier om beslissingen te nemen waarbij ieders stem gehoord wordt en iedereen zijn consent geeft. Sociocratie biedt tevens een kader om de besluitvorming te organiseren binnen de school of organisatie.  Bij Orvita beslissen we tevens met ieders consent, weliswaar kiezen we ervoor om hierbij eerst te verbinden met ieders behoeften die leven omtrent dit onderwerp. De sociocratische organisatie is zeker een inspiratiebron voor onze eigen werking.

Hoewel alles in Nederland is gefilmd is het meeste Engels gesproken.
Bekijk de hele film.
De website van de film: schoolcirclesfilm.com

2018
Charlie Shread en Marianne Osório

Deze Duitse documentaire gaat over democratisch onderwijs. De filmmakers bezochten verschillende scholen waar de kinderen en jongeren mee beslissen over het reilen en zeilen op school en waar de principes van zelfsturend onderwijs worden toegepast. Ze interviewden studenten, leerkrachten en onderzoekers zoals: Gerald Hüther, Jesper Juul, Andrè Stern, Peter Gray und Manfred Spitzer.

Je kan de ondertitels aanzetten in het Frans, Engels of Duits.

Bekijk deel 2 en deel 3.

2015
Schools of Trust team

Self-Taught

Life Stories From Self-Directed Learners

Zes volwassen unschoolers vertellen hun verhaal over wat zelfsturend leren voor hen betekent en de impact die het heeft gehad op hun leven, ambities, werk en overtuigingen. Of ze nu een artiest, wetenschapper of ondernemer zijn, ze hebben allemaal één ding gemeen: hun overtuiging dat echt onderwijs het vermogen is om je eigen leven te schrijven in plaats van alleen het leven te accepteren dat je gekregen hebt.

De ervaring leert dat kinderen die opgroeien vanuit zelfsturing, als unschooler of in een democratische school, opgroeien tot volwassenen die tevreden zijn over hun leven en die bewust in het leven staan.

Klik hier om de volledige film te bekijken.

2019
Jeremy Stuart

1ste van 9 training sessies over geweldloze communicatie (of verbindende communicatie) door Marshall Rosenberg. Hij is de grondlegger van geweldloze communicatie. In deze eerste sessie: Introductie geweldloze communicatie.

2006

2de van 9 training sessies over geweldloze communicatie (of verbindende communicatie) door Marshall Rosenberg. Hij is de grondlegger van geweldloze communicatie. In deze sessie: Hoe geweldloze communicatie toepassen in onszelf?

2006

3de van 9 training sessies over geweldloze communicatie (of verbindende communicatie) door Marshall Rosenberg. Hij is de grondlegger van geweldloze communicatie. In deze sessie: Eerlijkheid in geweldloze communicatie.

2006

4de van 9 training sessies over geweldloze communicatie (of verbindende communicatie) door Marshall Rosenberg. Hij is de grondlegger van geweldloze communicatie. In deze sessie: Het toepassen van empathie in geweldloze communicatie.

2006

5de van 9 training sessies over geweldloze communicatie (of verbindende communicatie) door Marshall Rosenberg. Hij is de grondlegger van geweldloze communicatie. In deze sessie: Geweldloze communicatie om onze intieme relaties te verdiepen.

2006

6de van 9 training sessies over geweldloze communicatie (of verbindende communicatie) door Marshall Rosenberg. Hij is de grondlegger van geweldloze communicatie. In deze sessie: Autoriteit, hoe we het beoefenen en hoe we het ervaren.

2006

7de van 9 training sessies over geweldloze communicatie (of verbindende communicatie) door Marshall Rosenberg. Hij is de grondlegger van geweldloze communicatie. In deze sessie: De kracht van empathie in healing, bemiddeling en verzoening.

2006

8ste van 9 training sessies over geweldloze communicatie (of verbindende communicatie) door Marshall Rosenberg. Hij is de grondlegger van geweldloze communicatie. In deze sessie: Geweldloze communicatie om sociale verandering te ondersteunen.

2006

9de van 9 training sessies over geweldloze communicatie (of verbindende communicatie) door Marshall Rosenberg. Hij is de grondlegger van geweldloze communicatie. In deze sessie: De rol die oprechte dankbaarheid speelt in geweldloze communicatie.

2006

Een kijkje in de oudste sudbury school van de wereld, Sudbury Valley School (Verenigde Staten). Open sinds 1968. Betreed een wereld van jonge mensen die uitbundig zijn over hun leven en de volledige controle hebben over hun opleiding. Genieten van hun enthousiasme en focus bij het nastreven van hun passies.

2011
Sudbury Valley

Summerhill is de oudste democratische school in de wereld opgericht door A.S. Neill in 1921. Deze film is gebaseerd op de inspectie en de rechtszaak van Summerhill tegen de Britse overheid in 1999-2000. In de film krijg je een goed beeld van hoe het leven op Summerhill er aan toe gaat.

2008
CBBC – Jon East en Alison Hume

The Highest Common Denominator

Using Convergent Facilitation to Reach Breakthrough Collaborative Decisions

In dit boek beschrijft Miki Kasthan uitgebreid hoe je groepen kan faciliteren om beslissingen te nemen waarbij echt rekening gehouden wordt met ieders behoeften. Bij Orvita noemen we dit consent op basis van behoeften en Miki Kashtan spreekt over ‘convergent facilitation’. Miki beschrijft dus het beslissingsproces dat we ook bij Orvita gebruiken.

Je kan het boek via de gewone boekhandels kopen als ebook of geprint. Ook is het mogelijk om een pdf te downloaden op basis van donatie.

2020
Miki Kashtan

Wat als school dyslexie creëert? In dit boek worden heel wat aannames over dyslexie in vraag gesteld en herbekeken. Dyslexie kan je op 2 manieren bekijken: enerzijds aangeboren verschillen in taalvaardigheid en anderzijds een leerprobleem. Je creëert dyslexie (als leerprobleem) doordat kinderen verplicht worden te lezen en schrijven als ze er nog niet klaar voor zijn. Vanaf dat je het label dyslexie geeft aan een kind, dan creëer je meer problemen. Doordat de focus ligt op een probleem, geeft dit stress en presteert het kind minder. Dit en nog meer over dyslexie lees je in dit boek.

Bij Orvita kiezen we ervoor om kinderen geen labels te geven. We vertrouwen erop dat kinderen leren wat ze nodig hebben in hun leven, op een moment dat ze hier klaar voor zijn en ervoor kiezen om dit te leren. Bovendien gaat het leren dan ook veel vlotter. Dit boek bevestigd waarom een kind een label geven voor een leerprobleem contraproductief is.

2020
Je’anne L Clements

What is going on between people?!

Korte introductie in verbindende communicatie

Yoram Mosenzon, gecertificeerd trainer in geweldloze communicatie, legt uit wat de oorzaak is van conflicten tussen mensen en hoe verbindende communicatie bijdraagt om conflicten te transformeren.

2019
Yoram Mosenzon

Korte Engelse uitleg met animatie door Peter Gray over wat zelfsturend onderwijs inhoudt. Klassiek onderwijs zorgt voor heel wat stress en angst bij kinderen. Zelfsturend onderwijs is gefundeerd op de zelfgekozen activiteiten en levenservaringen van diegene die het onderwijs beleeft. Zelfsturend onderwijs kan het volgen van lessen zijn, maar voor de grote meerderheid van de tijd leert het kind door zijn eigen interesses te volgen.

2016
Peter Gray – Alliance for Self-Directed Education

Voorstelling van Agile Learning Center Wildwood. Het is een zelfsturende leergemeenschap in North Carolina, (Verenigde Staten). Bij Wildwood is iedereen zowel leerling als leraar, iedereen wordt volledig gewaardeerd om wie hij of zij is en iedereen heeft een betekenisvolle stem bij het creëren van de gemeenschap. Het is een leeromgeving, voor gemengde leeftijden, waarbij keuzevrijheid en samenwerking centraal staan. De kinderen hebben de vrijheid en het vertrouwen om eigen keuzes te maken. Je kunt er doen waar je hart naar verlangt.

2017
Education in Transformation (EDIT)

Deze video toont de essentie van een 2 daagse workshop over de kunst van het verzoeken doen gegeven door Yoram Mosenzon in Ierland, maart 2019. Yoram Mosenzon is een internationaal gecertificeerd trainer in geweldloze communicatie die woont in Amsterdam, Nederland.

De video is in het Engels en duurt 2u en 20 minuten.

2019
Yoram Mosenzon

Deze video toont de essentie van een 3 daagse workshop verbinden in conflict gegeven door Yoram Mosenzon in Istanboel, Turkije in 2017. Yoram Mosenzon is een internationaal gecertificeerd trainer in geweldloze communicatie die woont in Amsterdam, Nederland.

Yoram spreekt Engels met simultane vertaling in het Turks.
De video duurt 2,5 uur.

2017
Yoram Mosenzon