Info, filmpjes en boeken omtrent unschooling en zelfsturend leren

Wat is unschooling en zelfsturend leren?

In de jaren ’70 heeft John holt de term unschooling geïntroduceerd. Het is leren buiten de context van reguliere scholen. Bij unschooling krijgt het kind de vrijheid zijn eigen interesses te volgen en te leren op zijn eigen manier. Het kind is hierbij vrij van een opgelegd curriculum en vrij van verplichte testen.

Een andere term voor unschooling is zelfsturend leren. Waarbij wordt benadrukt dat het kind aan het roer staat van zijn eigen leven en leerproces. Het is leren dat voortvloeit uit de zelfgekozen activiteiten en levenservaringen van het kind, ongeacht of deze ervaringen gekozen zijn met het oog op leren. Die activiteiten kunnen eerder welke activiteit zijn, zolang de activiteit gekozen is door het kind zelf. Het meeste van die activiteiten zijn onderdeel van het informele dagdagelijks leven van het kind, zoals spelen, iets nieuws uitproberen, gesprekken, iets lezen, … Leren is verweven in al deze activiteiten. En belangrijk voor zelfsturend leren is dat deze activiteiten evenveel waarde hebben als meer formele activiteiten. Bij zelfsturend leren volgt elk kind zijn eigen pad, met z’n eigen interesses en doelen.

Wel wordt er bij unschooling een rijke omgeving gecreëerd die heel wat (leer)mogelijkheden creëert. Het leren gebeurd dus niet in een vacuüm, maar in een sociaal-culturele context.

Bij Orvita Ruimte werken we vanuit unschooling en zelfsturend leren. Lees er meer over.

Filmpjes omtrent unschooling en zelfsturend leren

Vanuit verbinding en zelfsturing omgaan met kinderen (Interview Orvita)

Interview van Marie en Stijn van Orvita door Paul Codde

Paul Codde van de Kinderen van de nieuwe Aarde interviewt Stijn en Marie over hoe we met kinderen omgaan bij Orvita. Ontdek hoe we bij Orvita de 9 pijlers realiseren: verbinding, spelen, vertrouwen, zelfsturing, democratisch, agile, holistisch, traumabewust en inclusief.

account_circle Marie Pons, Stijn De Neve en Paul Codde

event 2023

Wat is self-directed learning?

Enkele medeoprichters van democratische scholen in België en een unschooler aan het woord over wat zelfsturend leren is. Ook Stijn van Orvita wordt geïnterviewd.

How Summerhill works

Hoe werkt Summerhill? In deze film krijg je een inzicht over hoe Summerhill, de oudste democratische school van de wereld werkt. Interviews met facilitators, studenten, ouders en oud-studenten in combinatie met beelden van de school geven je een beeld van hoe de school al 100 jaar werkt. De zelfsturing, vrijheid, nooit de verplichting om lessen…

account_circle Peter Chadwick

event 2021

Neurodiversity: Being Who You Are

Iedereen is anders. Dit is een kracht van het menselijk ras. Maar in een gestandaardiseerd schoolsysteem wordt deze diversiteit een probleem. Kinderen die niet volgens hetzelfde tijdschema leren als alle anderen, worden gepathologiseerd, gediagnosticeerd met ‘stoornissen’ en verteld dat ze ‘speciale behoeften’ hebben. Het voelt vaak alsof het enige alternatief hiervoor is om te horen…

account_circle Naomi Fisher

event 2021

Changing Our Minds: The Psychology of Self Directed Education

Naomi Fisher is een klinisch psychologe gespecialiseerd in trauma en neurologische ontwikkelingsproblemen. En ze is moeder van 2 die ze opvoedt vanuit zelfsturend leren. In deze presentatie spreekt ze over hoe kinderen leren bekeken vanuit psychologische theorieën. Ze zoomt in op hoe het klassieke schoolsysteem leren benaderd en de 4 paradoxen die hierbij ontstaan. Verder…

account_circle Naomi Fisher

event 2020

Ons leven op de ruimte

5 vrienden hebben hun hele schoolleven op een democratische school gezeten. Zij hebben elkaar ontmoet op Democratische school De Ruimte in Soest (Nederland), en daar hun lerend leven zelf vormgegeven. Op hun 18e namen zij afscheid en gingen ieder hun eigen weg. Hoe is het om op een democratische school te zitten? Hoe is het…

event 2020

Self-Taught

Life Stories From Self-Directed Learners

Zes volwassen unschoolers vertellen hun verhaal over wat zelfsturend leren voor hen betekent en de impact die het heeft gehad op hun leven, ambities, werk en overtuigingen. Of ze nu een artiest, wetenschapper of ondernemer zijn, ze hebben allemaal één ding gemeen: hun overtuiging dat echt onderwijs het vermogen is om je eigen leven te…

account_circle Jeremy Stuart

event 2019

Hudson Valley Sudbury School – What if …

Wat als… er een school zou zijn zonder klaslokalen? Zonder testen? Zonder huiswerk? Zonder directeur? Wat als kinderen en jongeren de hele dag mogen…  buiten spelen? oefenen? lezen? sporten? muziek maken? Wat als kinderen en jongeren het vertrouwen kregen om te weten wat er het best voor hun is en meebeslissen over de regels? (Bij…

event 2017

Ik heb een school gekozen waar ik eindelijk vrij ben

Kinderen en jongeren van Ecole Dynamique aan het woord – episode 1

Ecole Dynamique is een democratische school (Sudbury school) in Parijs. Kinderen en jongeren die hier naar school gaan, vertellen hoe zij hun school ervaren en hoe hun school fundamenteel anders is dan reguliere scholen. Bekijk ook andere filmpjes van Ecole Dynamique: Ik heb een school gekozen waar ik eindelijk vrij ben Ouders van Ecole Dynamique…

event 2017

Kinderen en ouders over Sudbury School Gent

Kinderen en ouders aan het woord over hun ervaringen in Sudbury School Gent. Deze prachtige democratische school is open geweest van 2010 tot 2020. Stijn heeft Sudbury School Gent mee opgestart en er verschillende jaren in meegewerkt. Marie is enkele jaren Sudbury ouder geweest als haar 2 dochters hier naar school gingen. Ook de zoon…

account_circle Sudbury School Gent

event 2017

Ouders van Ecole Dynamique aan het woord – episode 2

Wat zijn de uitdagingen van een democratische school?

Ecole Dynamique is een democratische school (Sudbury school) in Parijs. Ouders, van wie hun kinderen hier naar school gaan, vertellen hoe zij de school ervaren. In deze episode de vraag: Wat zijn de uitdagingen van een democratische school? Bekijk ook de andere filmpjes van Ecole Dynamique: Ik heb een school gekozen waar ik eindelijk vrij…

event 2017

Ouders van Ecole Dynamique aan het woord – episode 3

Wat is je het meest opgevallen sinds dat je kind hier gestart is?

Ecole Dynamique is een democratische school (Sudbury school) in Parijs. Ouders, van wie hun kinderen hier naar school gaan, vertellen hoe zij de school ervaren. In deze episode de vraag: Wat is je het meest opgevallen sinds dat je kind hier gestart is? Bekijk ook andere filmpjes van Ecole Dynamique: Ik heb een school gekozen…

event 2017

How we see self-directed education

In dit Engels filmpje krijg je een heldere uitleg over hoe zelfsturend onderwijs er uit ziet. We vertrouwen dat kinderen een natuurlijke drive hebben om hun kennis en vaardigheden te vergroten. Daarom kiest een kind zelf wat en hoe ze leren. Het filmpje geeft ook uitleg over de verschillende vormen van zelfsturend onderwijs: unschooling/ontscholen, democratisch…

What is self-directed education?

Korte Engelse uitleg met animatie door Peter Gray over wat zelfsturend onderwijs inhoudt. Klassiek onderwijs zorgt voor heel wat stress en angst bij kinderen. Zelfsturend onderwijs is gefundeerd op de zelfgekozen activiteiten en levenservaringen van diegene die het onderwijs beleeft. Zelfsturend onderwijs kan het volgen van lessen zijn, maar voor de grote meerderheid van de…

event 2016

Class Dismissed

A film about learning outside the classroom

Gefrustreerd door het traditionele schoolsysteem haalt een gezin in Los Angeles hun twee kinderen uit school en nemen hun onderwijs in eigen hand. In hun zoektocht om het leven van hun kinderen te verbeteren, moeten ze al lang bestaande aannames over onderwijs overwinnen. Gaandeweg ontdekken ze unschooling. Zoals bij het gezin in de film, vraagt…

account_circle Jeremy Stuart

event 2015

Ecology of childhood

the power of enthusiasm

André Stern is muzikant, gitaarmaker, schrijver en journalist. André Stern ging nooit naar school. In deze ted talk praat hij over hoe het voor kinderen natuurlijk is om te leren. Kinderen kunnen niet niet leren. Alle kinderen zijn uitgerust met een prachtige set aangeboren eigenschappen om te leren: spelen, enthousiasme, openheid en willen de wereld…

account_circle André Stern

event 2015

Pourquoi j’ai créé une école où les enfants font ce qu’ils veulent

Mannen, vrouwen ongeacht hun huidskleur hebben mensenrechten. Maar kinderen (nog) niet. Kinderen zijn ook mensen. Geef kinderen de vrijheid omtrent hun onderwijs en alle aspecten van hun leven. Zo geven we hen de ruimte om het vertrouwen te ontwikkelen die zo nodig hebben om elke uitdaging in hun leven aan te gaan. De bewijzen en…

account_circle Ramïn Farhangi

event 2015

Schools of Trust (deel 1)

Deze Duitse documentaire gaat over democratisch onderwijs. De filmmakers bezochten verschillende scholen waar de kinderen en jongeren mee beslissen over het reilen en zeilen op school en waar de principes van zelfsturend onderwijs worden toegepast. Ze interviewden studenten, leerkrachten en onderzoekers zoals: Gerald Hüther, Jesper Juul, Andrè Stern, Peter Gray und Manfred Spitzer. Schools of…

account_circle Schools of Trust team

event 2015

Schools of Trust (deel 2)

Deze Duitse documentaire gaat over democratisch onderwijs. De filmmakers bezochten verschillende scholen waar de kinderen en jongeren mee beslissen over het reilen en zeilen op school en waar de principes van zelfsturend onderwijs worden toegepast. Ze interviewden studenten, leerkrachten en onderzoekers zoals: Gerald Hüther, Jesper Juul, Andrè Stern, Peter Gray und Manfred Spitzer. Schools of…

account_circle Schools of Trust team

event 2015

Schools of Trust (deel 3)

Deze Duitse documentaire gaat over democratisch onderwijs. De filmmakers bezochten verschillende scholen waar de kinderen en jongeren mee beslissen over het reilen en zeilen op school en waar de principes van zelfsturend onderwijs worden toegepast. Ze interviewden studenten, leerkrachten en onderzoekers zoals: Gerald Hüther, Jesper Juul, Andrè Stern, Peter Gray und Manfred Spitzer. Schools of…

account_circle Schools of Trust team

event 2015

Alphabet

Kinderen worden geboren met een enorme creativiteit. Maar na hun schoolloopbaan is het grootste deel van die creativiteit verloren gegaan. Dit is het vertrekpunt van deze documentaire om ons onderwijs te onderzoeken en te bekijken hoe het anders kan. De documentaire is origineel Duits gesproken, hier zie je de trailer met Nederlands ondertitels.De volledige film…

account_circle Erwin Wagenhofer

event 2014

Etre et devenir / Being and becoming

De filmmaker neemt ons op een reis doorheen de VS, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Daar ontmoet ze gezinnen waar de kinderen aan unschooling doen en dus vrij zijn om te leren wat ze willen. Ze gaat op zoek naar de waarheid omtrent de natuurlijke drang van kinderen om te leren. De film in…

account_circle Clara Bellar

event 2014

Yaacov Hecht talks about “What is Democratic Education?”

Er is heel veel kennis in de wereld. En toch leert iedereen dezelfde beperkte kennis in school. Dit terwijl iedereen uniek is en andere kwaliteiten heeft. Hierdoor zijn er vele leerlingen die zich incompetent voelen. Yaacov Hecht legt uit waarom Democratisch Onderwijs een oplossing is zodat iedereen zich optimaal kan ontplooien.

account_circle Yaacov Hecht

event 2013

Hackschooling makes me happy

Logan is een 13 jarige die gelukkig en gezond wil zijn nu en later. In deze TEDx talk spreekt hij erover dat gelukkig en gezond zijn het vertrekpunt van onderwijs zou moeten zijn. Hoe onderwijs er heel anders kan uitzien. Hij spreekt vanuit zijn eigen ervaring als unschooler.

account_circle Logan LaPlante

event 2013

Boeken omtrent unschooling en zelfsturend leren

A new morning – Co-create school with the children

The story, practice and results of an innovative school

Bas Rosenbrand was medeoprichter en facilitator op Iederwijs. Deze democratische school heeft bestaan van 2002 t.e.m. 2008 in Schoonhoven en Lopik (Nederland). Bas neemt je mee in het levensverhaal van de school. Het boek staat vol met concrete ervaringen en inzichten van Bas en andere facilitators in interactie met kinderen en ouders. Voor Orvita geeft…

account_circle Bas Rosenbrand

event 2021

Changing our minds

How children can take control of their own learning

Naomi Fisher is klinisch psychololoog, gespecialiseerd in autisme en trauma. Ze werkt o.a. met kinderen met speciale onderwijsnoden. En ze heeft haar eigen 2 kinderen unschooled. In haar boek brengt Naomi onderzoek, theorie en praktijk omtrent leren samen. En neemt je mee in de wereld van zelfsturend leren of unschooling. Volgende thema’s komen o.a. aan…

account_circle Naomi Fisher

event 2021

Evidence that self-directed education works

Werkt zelfsturend leren echt? Dit boek is een verzameling van artikels waarin Peter Gray wetenschappelijk bewijst dat zelfsturend leren of unschooling echt werkt. Zo staat er een onderzoek in beschreven over hoe het gaat met volwassen unschoolers en van ouders van unschoolers.

account_circle Peter Gray

event 2020

How children acquire “academic skills without formal instruction

Kinderen die opgroeien in een omgeving waar lezen en rekenen alomtegenwoordig is, hoeven niet geleerd te worden hoe te lezen of te rekenen. Ze leren die vaardigheden doorheen hun dagdagelijkse bezigheden. In dit boek haalt Peter Gray bewijs aan dat dit zo is.

account_circle Peter Gray

event 2020

Mother nature’s pedagogy

Biological foundations for children’s self-directed education

Kinderen leren van nature vanuit zelfsturing. Ze zijn speels, nieuwsgierig, sociaal, avontuurlijk en hebben het verlangen om te leren wat nodig is om te leven in de cultuur waar ze opgroeien. In een reeks artikels samengebracht in dit boek, beschrijft Peter Gray vanuit wetenschappelijk onderzoek dat dit zo is.

account_circle Peter Gray

event 2020

What if school creates dyslexia?

Wat als school dyslexie creëert? In dit boek worden heel wat aannames over dyslexie in vraag gesteld en herbekeken. Dyslexie kan je op 2 manieren bekijken: enerzijds aangeboren verschillen in taalvaardigheid en anderzijds een leerprobleem. Je creëert dyslexie (als leerprobleem) doordat kinderen verplicht worden te lezen en schrijven als ze er nog niet klaar voor…

account_circle Je’anne Clements

event 2020

Papa, ik ga niet meer naar school

Dit is het verhaal van Louis, school drop out op 14 jaar. Geschreven door een vader en zijn zoon. Het boek neemt je mee langs Louis’ levensreis en geeft jou een inkijk in onze gedachten, gevoelens en twijfels. Bovenal is dit een boek over hoop, geloof en vertrouwen. In het unieke potentieel van elk kind.…

account_circle Jan De Keyser en Louis De Keyser

event 2019

Unschooled

Raising curious, well-educated children outside the conventional classroom

In dit boek krijg je inzicht over wat er mogelijk is als je kinderen de ruimte geeft om in vrijheid leven en leven. In het boek komt o.a. het volgende aan bod: Wat is unschooling? Hoe leren kinderen als ze zelf kiezen wat ze doen, zoals lezen, schrijven en rekenen. Verschillende vormen van unschooling zoals…

account_circle Kerry McDonald

event 2019

Leven zonder school

Waarom de school aan de basis ligt van de leerproblemen van uw kind

Dit boek verkent de boeiende levens van unschoolers en laat zien waarom de leer- en gedragsproblemen van je kinderen meer te maken hebben met de school dan met je kind.

account_circle Johan van Eeckhout en Freddy Bonnu

event 2018

Unschooling to university

Relationships matter most in a world crammed with content

Judy Arnall zoomt uitgebreid in op de mogelijkheden van unschooling. Wat is unschooling? Wat zijn de academische, sociale, emotionele en lichamelijke voordelen van unschooling? Hoe realiseer je unschooling in de praktijk? Unschooling op verschillende leeftijden.

account_circle Judy Arnall

event 2018

Free to Learn

Why unleaching the instinct to play will make our children happier, more self-reliant and better students for live

Ontwikkelingspsycholoog Peter Gray geeft aan dat om kinderen optimaal te laten ontwikkelen in een veranderende wereld, we best het vertrouwen geven aan kinderen om aan het roer te staan van hun eigen leren en ontwikkeling. Gebaseerd op onderzoek vanuit antropologie, psychologie en geschiedenis toont Gray aan dat spelen de belangrijkste manier is hoe kinderen leren,…

account_circle Peter Gray

event 2013

De vrijheid van de Sudbury Valley school

vijfendertig jaar ervaringen en inzichten

account_circle Daniel Greenberg

event 2003