Naomi Fisher is klinisch psychololoog, gespecialiseerd in autisme en trauma. Ze werkt o.a. met kinderen met speciale onderwijsnoden. En ze heeft haar eigen 2 kinderen unschooled. In haar boek brengt Naomi onderzoek, theorie en praktijk omtrent leren samen. En neemt je mee in de wereld van zelfsturend leren of unschooling. Volgende thema’s komen o.a. aan bod: Over motivatie en leren. Hoe zelfsturend leren er in de praktijk uitziet. Wat zijn de uitkomsten van het leerproces? Het ontscholingsproces van ouders als je kiest voor zelfsturend leren. Zelfsturend leren en welbevinden.
Het boek bespreekt de impact van conventioneel onderwijs op de motivatie van kinderen om te leren, waarbij de verschuiving van vreugde in de vroege jaren naar mogelijk apathie en angst wordt benadrukt. Zelfsturend leren is een manier waarop kinderen, inclusief degenen met speciale educatieve behoeften, kunnen gedijen op hun eigen tempo en op hun eigen voorwaarden, met de nadruk op het welzijn.
Dit boek brengt heel wat theorie en praktijk samen over waarom wij bij Orvita kiezen voor zelfsturend leren. Daarom is dit boek ten zeerste aan te raden als je meer wil weten over zelfsturend leren en/of als je als ouder interesse hebt voor Orvita.